تشخیص طلا اصل از بدل و طلای تقلبی[11 روش آسان]

تشخیص طلا

خلاصه مطلب

افراد زیادی به خرید زیورالات طلا و جواهرات علاقه زیادی دارند اما گاهی فروشنده ها طلای تقلبی یا بدل را به مردم می فروشند. پس خریدار باید بتواند تشخیص طلا از بدلیجات را بداند تا فریب نخورد. آیا راه حلی برای تشخیص طلای اصل از تقلبی بدون تجهیزات پیشرفته وجود دارد تا خودمان طلای اصل را از بدل تشخیص دهیم؟! بله وجود دارد چندین روش مختلف برای تست کردن طلا وجود دارد که به آن‌ها میپردازیم. شما می‌توانید در منزل خود از طریق هر کدام از روش‌ها که برایتان ممکن است از اصل بودن زیورآلات طلا خود مطمئن شوید.
مطالبی که خواهیم خواند:

  • طلای شاخص
  • تشخیص طلا با استفاده از اعداد حک شده روی آن
  • تشخیص طلا با آهن ربا
  • تشخیص طلا با سرکه
  • تشخیص طلا از رنگ آن
  • تشخیص طلا با وزن
  • تست طلا بوسیله صدا یا پینگ
  • تشخیص طلا با مس
  • تشخیص طلا با سنگ محک
  • تشخیص با با آب
  • تشخیص طلا با ید
  • تشخیص طلا با دندان

بهتر است در هنگام استفاده‌ی هریک از روش‌هایی که ارائه شده است، از قطعه طلایی که مطمئن هستید، واقعاً طلاست به عنوان طلای شاخص استفاده کنید، اما طلای شاخص چیست؟

طلا شاخص

طلا شاخص یا طلای شاهد قطعه طلایی است که از طلای اصل بودن آن مطمئن هستیم، شما این طلا را در کنار قطعه‌ای که در طلا بودن آن شک دارید، با ترفند هایی که گفته شده تست کنید، سپس اگر نتیجه‌ی تست‌ها مانند هم بود می‌توانید مطمئن‌تر بگویید که آن قطعه طلا، واقعا طلاست یا بدل و تقلبی است.

راه‌های تشخیص طلای اصل از بدل


1. تشخیص طلا با استفاده از اعداد حک شده روی آن

تشخیص طلا اصل با حک

اولین روش برای تشخیص طلا از بدلیجات دقت به اعداد حک شده روی زیور است. کد حک شده روی طلا باید کاملا واضح و خوانا باشد. این کد چند رقمی اطلاعاتی از زیورالات طلایی را نشان می‌دهد. برای فهمیدن عیار طلا باید بعد از رقم دوم آن یک ویرگول قرار دهید. برای مثال اگر عدد ۹۲۵ روی آن نوشته شده است، یعنی برای ساخت آن از 92.5 درصد طلای خالص استفاده شده است. کد‌های ۳۷۵، ۵۰۰، ۵۸۳، ۵۸۵، ۷۵۰، ۹۱۶، ۹۵۸، ۹۹۹ برای مصنوعات و الیاژهای طلا استفاده میشوند. برای اطمینان از درست بودن کدی که روی طلا حک شده اطلاعات آن را در اینترنت جست وجو کنید. البته گاها طلا‌های قدیمی فاقد کد هستند و این موضوع به معنی تقلبی بودن آن‌ها نیست.
این روش مطمئن ترین روش تشخیص طلاست.

2. تشخیص طلا با آهن ربا

تشخیص طلا از بدلیجات با اهنربا

سنجیدن طلا با آهن ربا یکی از روش‌های بسیار رایج و آسان است؛ زمانی که آهن‌ربای قوی نزدیک یک قطعه طلا می‌شود روی آن باید مقاومتی حس شود. نکته‌ی مهم این است که اگر مصنوعات طلا شما توسط آهن‌ربا جذب شد، مشکلی وجود دارد و می‌توان گفت که ان قطعه تقلبی است و احتمالا تنها یک روکش طلا بر روی آن کشیده شده است. البته تنها این روش کافی نیست چرا که نقره نیز به اهنربا جذب نمیشود.

3. تشخیص طلا با سرکه

راه بعدی برای تشخیص اصل بودن طلا اینست که طلا را در سرکه قرار دهیم (تفاوتی ندارد سرکه سیب باشد یا سرکه انگور) اگر بعد از ۳۰ دقیقه تیره شد یعنی تقلبی و بدل می باشد، در غیر اینصورت طلا، اصل است. سرکه به دلیل آن که خاصیت اسیدی دارد، با از بین بردن آبکاری در طلا قلابی باعث می گردد تا رنگ طلا تقلبی تیره شود و شما متوجه شوید که قطعه طلا اصل میباشد یا بدل.
ایا میشود برای تشخیص طلا از وایتکس هم استفاده کرد؟ این سوال زیاد پرسیده میشود و باید گفت که خیر نباید برای تست طلا از وایتکس استفاده کنید و بسیاری از کسانی که از این روش استفاده کرده اند تنها به زیورالات خود اسیب رسانده اند و آن را از بین برده اند.

4. تشخیص طلا از رنگ آن

طلا اصل به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی‌دهد و رنگ آن ثابت است، اما بدلیجات بعد از مدتی رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند و رنگ آن‌ها سیاه می‌شود(به بدلیجاتی که رنگ ثابت میگویند در واقع به این معنی است که در صورت مراقبت تا مدت طولانی رنگ خود را حفظ میکند اما نه به این معنی که 100 درصد رنگ ثابت دارد). اگر بعد از خرید زیورالات، مانند گردنبند طلا شما رنگش سیاه شد احتمالا برای ساخت آن از روکش طلا استفاده شده است و اصل نیست.
البته بندرت ممکن است، طلا هم تیره شود! و این به خاطر وجود فلزات دیگر در زیورالات طلاست، برای همین اگر جواهراتی دارید که رنگ آن سیاه شده است نمی‌توان گفت که قطعا طلا نیست، بهتر است آن را با روش‌های دیگر نیز بسنجید تا از طلا یا بدل بودن آن کاملاً اطمینان حاصل کنید.

5. تشخیص طلا با وزن

برای استفاده از این روش قطعه طلایی که از طلا بودن آن مطمئن نیستید را روی ترازوی دقیقی ، وزن کنید و عدد آن را بیاد داشته باشید سپس داخل یک ظرف آب بریزید (آب مقطر برای استفاده کنید بهتر است )، ظرف را روی ترازو قرار دهید و ترازو را صفر کنید، بعد طلا را به طور کامل در آب فرو ببرید ( حواستان باشد در این مرحله به ظرف دست نزنید ) حالا عدد ترازو را یادداشت کنید و سپس، آن عدد اول به دست آمده را تقسیم بر عدد دوم کنید؛ رقم به دست آمده برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد. توجه کنید که هرچه این اعداد کمتر باشد نشان پایین بودن عیار طلا و وجود ناخالصی در آن‌ها است.

6. تست طلا بوسیله صدا یا پینگ

در یان روش میتوانید با یک فلز دیگر به یک شمش طلا ضربه ای وارد کنید، این عمل در شمش های غیر تقلبی صدایی شبیه به صدای زنگ میدهد که انتشار این صدا حدودا یک تا دو ثانیه طول میکشد. این روش بیشتر تجربی و مناسب افراد حرفه‌ای است، دقت کنید که اگر وقتی به شمش ضربه زدید و صدای عجیبی داد احتمالا طلا دارای ایراد است.

7. تشخیص طلا با مس

برای تشخیص تقلبی یا اصل بودن طلا می‌شود از یک سکه مسی استفاده کرد. یک سکه مسی را روی زیورالات طلایی مانند انگشتر طلا که نمی‌دانید اصل است یا بدل بکشید، در صورتیکه سکه روی طلا خش انداخت، طلا اصل است، اما در صورتی‌که روی سکه خش افتاد و طلا تغییری نکرد، احتمالا طلای شما تقلبی و بدل است.

8. تشخیص طلا با سنگ محک

تشخیص طلا با سنگ محک

سنگ محک، سنگی سیاه رنگی است که برای شناسایی و تعیین عیار طلا استفاده می‌شود، از این روش بیشتر در طلافروشی‌ها بکار میرود.

9. تشخیص طلا با آب با با آب

یکی از روش های بسیار ساده برای تشخیص طلا از بدل در منزل، تشخیص طلای اصل با آب است. برای این کار کافیست یک ظرف آب با دمای ولرم را تهیه کنید. بعد طلا را در آب رها کنیم اگر طلا به ته ظرف رفت، یعنی طلا اصل می باشد، ولی در صورتی که طلا در آب شناور شد، یعنی طلا قلابی می باشد، همچنین طلای اصل در آب زنگ نمیزند.

10. تشخیص طلا با ید

برای ازمودن طلا از بدلیجات، می‌توانید از ید هم استفاده کنید. ید هیچ ردی روی طلا واقعی باقی نمی‌گذارد. کافیست کمی ید روی سطح طلا بکشید، اگر رد آن باقی ماند، زیور آلات شما بدل است، و اگر نماند طلا است.

11. تشخیص طلا با دندان

این روش احتمالا قدیمی ترین روش و معروف ترین روش تشخیص طلاست، گرچه کمتر از ان استفاده میشود. ورزشکاران در المپیک نیز همین کار را انجام می‌دهند تا به نوعی طلا بودن مدال خود را به رخ بکشند. در این روش تشخیص، طلا مورد نظر را با فشار نه چندان زیاد گاز بگیرید سپس آن را با دقت نگاه کنید باید جای گاز گرفتن شما دارای فرورفتگی باشد چرا که طلا فلز نرمی است. جالب است بدانید که هرچه این فرو رفتگی عمیق‌تر باشد بدان معنا است که عیار طلا شما بیشتر است.

طلای اصل و بدل و تقلبی

جمع بندی

در این مطلب از مجله طلا زیورطلا فهمیدیم چطور طلا با روشهایی طلای اصل از بدل را تشخیص دهیم. این راه ها از خصوصی های منحصر به فرد طلا مانند رسانش گرمایی بالا، مقاومت در برابر خوردگی، چگالی، انعطاف‌پذیری و چکش خواری بالا و… استفاده میکنند که آن را از دیگر فلزاتی که در ظاهر شبیه طلا هستند، متمایز می‌کنند. اما حتما توصیه می‌کنیم از طلا فروشی‌های معتبری که زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند خرید کنید تا خیالتان از زیورالاتی که می‌خرید راحت باشد و حتما فاکتور طلا را دریافت کنید و نزد خود داشته باشید تا در صورت بروز مشکل از ضرر جلوگیری کنید.

کامنت بگذارید

  1. همتا میگوید:

    مشخصه ادمین سایت خیلی سخت در حال کار هست و همچین اطلاعاتی رو در اختیار ما قرار میده

  2. دوچرخ میگوید:

    بسبار عالی و کامل. برای من که بسیار مفید بود و در خرید طلا از دست بسیار کمکم کرد. ممنون میشوم از وبسایت دوچرخ هم بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *